Asistentul social

Asistenţa socială poate fi considerată mai mult o vocaţie decât o profesie. La baza ei stă dorinţa de a-i ajuta pe alţii şi de a contribui la schimbarea în bine a vieţii celor din jur, promovând dezvoltarea şi coeziunea socială.
Un asistent social are misiunea de a acorda suport persoanelor aflate în situaţii dificile. El ajută persoanele cu dificultăţi în sfera psihică, mentală şi/sau fizică, pe cele cu un comportament antisocial sau cu alte probleme sociale să se (re)integreze din punct de vedere şcolar şi socio- profesional. Acesta susţine, alături de echipa multidisciplinară din care face parte, colaborarea părinţilor cu educatorii, identificând toare resursele necesare unei evoluţii şcolare bune, stimulând interacţiunile sociale ale elevului cu cerinţe educaţionale speciale cu ceilalţi membrii ai comunităţii şcolare.
Se ocupă, în principal, cu recuperarea şi (re)integrarea psiho-socială şi profesională a persoanelor cu probleme speciale: deficienţe psihice şi/sau fizice, comportament antisocial (delincvenţă), probleme sociale şi educaţionale diverse. Desfăşoară o activitate complexă şi variată: analizează influenţa factorilor sociali asupra stării de sănătate mentală şi a comportamentului uman, acordă consultaţii privind drepturile şi obligaţiile asistaţilor, colaborează cu instituţii sau organizaţii care au obiective similare, participă la elaborarea metodelor şi tehnicilor de lucru, propune măsuri de ajutorare sau recuperare. Munca unui lucrător social este aceea de a ajuta oamenii în rezolvarea problemelor legate de situaţia lor educaţională , socio- profesională sau de viaţa personală.
Asistentul social îndeplineşte o misiune socială care are la bază valorile şi principiile fundamentale ale profesiei: justiţia socială, demnitatea şi unicitatea persoanei, integritatea persoanei, autodeterminarea, confidenţialitatea, importanţa relaţiilor interumane, furnizarea serviciilor cu competenţă şi în beneficiul clienţilor.
Între asistentul social şi profesorii consilieri şcolari, profesorii logopezi, cadrele didactice din şcoli, familia elevului trebuie să existe o strânsă legătură. Proiectele de susţinere, dezvoltare a unor abilităţi academice, psiho-emoţionale ce pot conduce la o mai bună adaptare socială a elevilor au la bază aceste relaţii de colaborare menţionate mai sus.
Asistentul social al CJRAE Prahova colaborează cu:

  • DGASPC Prahova
  • Poliţia locală
  • SPAS Prahova
  • Şcolile din învăţământul preuniversitar special şi special integrat
  • Şcolile de masă din învăţământul preunversitar

Principlalele obiective ale activităţii asistentului social din CJRAE Prahova sunt :

  • Combaterea violenţei
  • Combaterea delincvenţei juvenile
  • Prevenirea abandonului şcolar
  • Realizarea unui traseu educaţioal calitativ pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale