Coordonatorul Centrului Logopedic Interșcolar Prahova
Prof. Carmen Aida ȘERPESCU

Cabinete Logopedice Interșcolare

Nr. crt.

Localitatea

Unitatea de învăţământ

Profesor consilier şcolar

CLI 1. Ploiești Liceul Tehnologic de Servicii „Sfântul Apostol Andrei” Prof. Dumitru Lucia
Prof. Boriceanu Anca Raluca
CLI 2. Ploiești Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” Prof. Ostroveanu Corina
CLI 3. Ploiești Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Prof. Cheșcă Adelina Cristina
CLI 4. Ploiești Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Prof. Șerpescu Carmen Aida
CLI 5. Ploiești Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Prof. Manea Liviu
CLI 6. Campina Școala Gimnazială „Bogdan Petriceicu Hasdeu” Prof. Chercheață Nicolae Florian
CLI 7. Campina Școala Gimnazială Centrală Prof. Petrovanu Elena
CLI 8. Sinaia Colegiul „Mihail Cantacuzino” Prof. Brăslașu Constanța
CLI 9. Mizil Liceul Teoretic „Grigore Tocilescu” Prof. Stoian Beatrice
CLI 10. Ploiești Școala Gimnazială „Sfântul Vasile” Prof. Bleoțiu Cristina

CE ESTE LOGOPEDIA ?

Logopedia este o disciplină din aria psihopedagogiei. Are atât un caracter teoretic determinat de nevoia de a înţelege şi explica complexitatea de natură psihologică , pedagogică, sociologică şi medicală a limbajului, cât şi un caracter practic, acţiunea ducându-se către corectarea tulburărilor de limbaj, optimizarea înţelegerii şi a comunicării.

Etimologie ( limba greacă )

Logos – cuvânt, vorbă

Paideia – educare

Scopul logopediei

Asigurarea , prin prevenirea şi / sau corectarea tulburărilor de vorbire, a dezvoltării psihice generale normale şi integrarea eficientă, ajutându-l pe copil să depăşească dificultăţile şcolare şi de adaptare.

Logopedia se orientează cu predilecţie către copii  şi elevii din clasele primare deoarece:

  • tulburările de vorbire au o frecvenţă mai mare la aceştia din cauza unui aparat fono-articulator nematurizat şi a sistemelor cerebrale implicate în vorbire
  • şansele de corectare sunt crescute
  • prin înlăturarea la timp a acestora se preîntâmpină apariţia altor modificări psihice şi comportamentale.

Clasificarea tulburărilor de limbaj

Tulburările de limbaj au un caracter tranzitoriu şi sunt corectabile, educabile, prin metode specific logopedice şi printr-o serie de procedee cu caracter general şi specific.

Tulburările de limbaj pot fi:

  1. Tulburări de pronunţie (afectarea pronunţiei a unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
  2. Tulburări de ritm şi fluenţă (bâlbâiala, bradilalia, tahilalia, logonevroza şi tulburări pe baza de coree)
  3. Tulburări de voce (afonia, disfonia şi fonoastenia)
  4. Tulburări ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia si agrafia)
  5. Tulburări polimorfe (afazia si alalia)
  6. Tulburări de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen, întârziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfuncţii verbale asociate autismului infantil sau handicapului de intelect şi handicapului de auz)
  7. Tulburări asociate unor afecţiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia, jargonofrazia)

Orice tulburare de limbaj are tendinţa de a se agrava şi consolida în timp, ca deprindere negativă.

Începând cu cele mai simple, tulburările de limbaj produc efecte negative asupra personalităţii si comportamentului subiectului, ele fiind trăite dramatic şi tensional pe fondul  frustrării şi anxietăţii.

Generalităţi despre activitatea profesorului logoped

  1. Locaţie- centre logopedice interșcolare existente în unitățile din învățământul public de stat.
  2. Obiective generale ale postului de profesor logoped sunt :
    • depistarea, evaluarea complexă şi identificarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare la copiii preşcolari cuprinşi sau nu în grădiniţe şi la şcolarii mici;
    • asigurarea caracterului preventiv al activităţii de terapie logopedică, prin acordarea unei atenţii prioritare copiilor preşcolari cu tulburări de limbaj, în scopul prevenirii instalării dificultăţilor de învăţare a scris-cititului la vârsta şcolară;
    • orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare şi integrare şcolară şi socială;
    • corectarea tulburărilor de limbaj şi comunicare în vederea diminuării riscului de eşec şcolar.
  3. Durata unei activităţi de terapie logopedică este, de regulă, de 45 de minute, şi se realizează în afara orelor de curs.
  4. Forma de organizare : grupe mici de 2-4 copii sau individual, în funcţie de următoarele criterii:
    • tipul tulburarii de limbaj;
    • gravitatea tulburării de limbaj;
    • vârsta copilului/elevului;
    • colaborarea cu familia, vizând receptivitatea, implicarea activă în procesul terapeutic, posibilitatea de răspuns la programarea propusă etc.

Responsabilităţile profesorului logoped

  1. Fiecare profesor logoped acoperă o zonă de intervenţie (circumscripţie logopedică) de cel puţin 500 de copii/elevi din grădiniţe şi din clasele I-IV
  2. Identifică, depistează şi înregistrează copiii sesizaţi din zona de intervenţie logopedică, examinează la începutul fiecărui an şcolar copiii preşcolari din grupele mari din grădiniţe, elevii din clasa pregătitoare şi din clasa I din toate unităţile care aparţin circumscripţiei logopedice
  3. Înregistrează copiii cu tulburări de limbaj în fişele de depistare avizate de către directorul unităţii în care s-a făcut depistarea;
  4. Convoacă copiii cu tulburări de limbaj la CLI, pe bază de invitaţii scrise adresate părinţilor;
  5. Efectuează examinarea logopedică complexă si psihopedagogică a copiilor depistaţi, în colaborare cu familia, cu cadrele didactice şi cu consilierul şcolar, acolo unde este cazul, în scopul identificării tuturor factorilor care au influenţat evoluţia limbajului şi a comunicării copilului;
  6. Formulează diagnosticul şi prognosticul pentru fiecare copil/elev evaluat;
  7. Intervine terapeutic-recuperatoriu în concordanţă cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor examinaţi;